SOTSIAALAINETE VALDKONNAKAVA ÜLDOSA
Valdkonnapädevus ↔ kooli väärtused
Kooli väärtused | Kuidas kooli väärtuste kaudu jõuda valdkonnapädevusteni või vastupidi – kuidas valdkonnapädevuste saavutamise kaudu kujundada kooli väärtusi? |
Hoolivus | Õpilane teadustab kui oluline on ühiskonnas olnud ja on ka tänapäeval koostöö, kompromisside tegemine, teistega arvestamine ning konfliktide vältimine. Suur rõhk on empaatial, sallivusel, mitmekesisusel; |
Tervis | Õpilane teadustab, kui oluline on olnud füüsiline ja vaimne tervis ühiskonna toimimisel läbi erinevate ajastute ning ka tänapäeval. |
Tarkus | Õpilane õpib otsima infot väga erinevatest infoallikatest ning seda kriitiliselt analüüsima ja mõtestama. |
Ettevõtlikkus | Õpilane hangib informatsiooni ka iseseisvalt, oskab ja julgeb esitada oma arvamust. Osaleb grupitöödes ja näitab üles initsiatiivi |
Väärikus | Õpilane aktsepteerib teisi ja nende arvamust sellisena nagu see on. Ühtlasi on ajaloopärandit ja traditsioone väärtustav kodanik. |
JmG pädevused ↔ GRÕK läbivad teemad
JmG pädevus | Kuidas GRÕK läbivad teemad aitavad ainevaldkonnas arendada JmG pädevusi? - Elukestev õpe ja karjääri planeerimine - Keskkond ja jätkusuutlik areng - Kodanikualgatus ja ettevõtlikkus - Kultuuriline identiteet - Teabekeskkond ja meedikasutus - Tehnoloogia ja innovatsioon - Tervis ja ohutus - Väärtused ja kõlblus |
Minapädevus | Õpilane osaleb aktiivselt õppetöös, loob enda jaoks süsteemi, mille abil õpitavat kõige paremini mõista. Lisaks kujundab endas isamaalist mõtlemist ning oskust, kuidas olla teadlik ja aktiivne kodanik. Julgeb välja öelda enda arvamust. |
Teaduspädevus | Õpilane arendab teadustekstide lugemise ja analüüsimise oskust. Teab allikaid, kust infot otsida ning kuidas seda lugeda ja töödelda. Õpilane kasutab ära tänapäevaste seadmete pakutavaid võimalusi. |
Sotsiaalne pädevus | Õpilane arendab suhtlus-, arutlus- ja väljendusoskust, oskab ja julgeb end nii suuliselt kui kirjalikult väljendada, teeb kaaslastega koostööd. |
Kultuuripädevus | Õpilane mõistab sotsiaalainete olulisust ning tähtsust iseenda arengus ning üldiste väärtushinnangute ja identiteedi kujundajana. |
Valdkonnasisene/ -väline lõiming
Valdkonnasisene lõiming valdkonda kuuluvates ainetes / kursustes | Valdkonnaväline lõiming teiste valdkondade ainete / kursustega |
Kõiki sotsiaalaineid on võimalik edukalt omavahel lõimida (näiteks Euroopa Liidu ajalugu ning EL-i olemus ja roll tänapäeval) | Keel ja kirjandus (korrektne emakeel, ajalooteemalised romaanid), reaalained (leiutajad ja leiutised, ajaarvamine), loodusained, kunstiained jne. |
Õppekeskkonna mitmekesistamiseks kavandatud tegevused: liikumine tunni ajal, tunnid väljaspool klassiruumi (arvutiklassis), tunnid väljaspool koolimaja, õppekäigud, tutvumine erinevate kodulehtedega, külalisesinejad ja -lektorid, audio- ja videomaterjal (filmid, raadiosaated, podcastid, lühivideod), kogukonnapraktika, erinevad võistlused ja konkursid, mängud, mälumängud
RIIGIKAITSEÕPETUSE AINEKAVA ÜLDOSA
Valdkonnapädevus ↔ kooli väärtused
Kooli väärtused | Kuidas kooli väärtuste kaudu jõuda valdkonnapädevusteni või vastupidi – kuidas valdkonnapädevuste saavutamise kaudu kujundada kooli väärtusi? |
Hoolivus | Õpilane on hooliv teda ümbritsevate inimeste suhtes. Oskab vajadusel abistada oma perekonna ja ühiskonna nõrgemaid liikmeid ohtude eest: telefoni kelmused, agressiivsed müügiagendid jms Oma tegemistes on ta hooliv ka looduskeskkonna suhtes. |
Tervis | Õpilane on terviseteadlik, hoolitseb oma füüsilise ja vaimse seisundi eest, väldib riskikäitumist. Õpilane teadvustab endale, et riigi kaitsesse ja ühiskonna ellu saab kõige enam panustada füüsiliselt ja vaimselt terve olles.
|
Tarkus | Õpilane oskab eristada tõest informatsiooni vaenulikust desinformatsioonist ja propagandast. Teeb teadlikke valikuid oma maailmapildi kujundamisel. |
Ettevõtlikkus | Õpilane on iseseisev ja ennastjuhtiv, lisaks on motiveeritud, seab eesmärke, on algatusvõimeline suurendamaks oma toimetulekut erinevates eluolukordades. |
Väärikus | Õpilane on vastutustundlik ja väärikas igas olukorras, esindades iseennast, kogukonda ja oma riiki. |
JmG pädevused ↔ GRÕK läbivad teemad
JmG pädevus | Kuidas GRÕK läbivad teemad aitavad ainevaldkonnas arendada JmG pädevusi?
|
Minapädevus | Kodanikualgatus ja ettevõtlikkus; tervis ja ohutus; elukestev õpe ja karjääri planeerimine
|
Teaduspädevus | Tehnoloogia ja innovatsioon; keskkond ja jätkusuutlik areng
|
Sotsiaalne pädevus | Kodanikualgatus ja ettevõtlikkus;
|
Kultuuripädevus | Väärtused ja kõlblus; kultuuriline identiteet
|
Valdkonnasisene/ -väline lõiming
Valdkonnasisene lõiming valdkonda kuuluvates ainetes / kursustes | Valdkonnaväline lõiming teiste valdkondade ainete / kursustega |
Ajalugu, ühiskonnaõpetus | Kehaline kasvatus, füüsika, võõrkeel, bioloogia, muusikaõpetus |
Õppekeskkonna mitmekesistamiseks kavandatud tegevused
- Õppeekskursioon Eesti Sõjamuuseumisse/Johan Laidoneri muuseumisse
- Eesti kaitseväe Tapa linnaku lahtiste uste päeva külastamine
- Õppekäikäik Ida Virumaale: Sinimäed ja Narva lahinguruum
- Külalislektorid riigikaitsetundides