SOTSIAALAINETE VALDKONNAKAVA ÜLDOSA 

Valdkonnapädevus ↔ kooli väärtused 

Kooli väärtused 

Kuidas kooli väärtuste kaudu jõuda valdkonnapädevusteni või vastupidi – kuidas valdkonnapädevuste saavutamise kaudu kujundada kooli väärtusi? 

Hoolivus 

Õpilane teadustab kui oluline on ühiskonnas olnud ja on ka tänapäeval koostöö, kompromisside tegemine, teistega arvestamine ning konfliktide vältimine.  Suur rõhk on empaatial, sallivusel, mitmekesisusel;  

Tervis 

Õpilane teadustab, kui oluline on olnud füüsiline ja vaimne tervis ühiskonna toimimisel läbi erinevate ajastute ning ka tänapäeval.  

Tarkus 

Õpilane õpib otsima infot väga erinevatest infoallikatest ning seda kriitiliselt analüüsima ja mõtestama.  

Ettevõtlikkus 

Õpilane hangib informatsiooni ka iseseisvalt, oskab ja julgeb esitada oma arvamust Osaleb grupitöödes ja näitab üles initsiatiivi 

Väärikus 

Õpilane aktsepteerib teisi ja nende arvamust sellisena nagu see on. Ühtlasi on ajaloopärandit ja traditsioone väärtustav kodanik.  

 

JmG pädevused ↔ GRÕK läbivad teemad 

JmG pädevus 

Kuidas GRÕK läbivad teemad aitavad ainevaldkonnas arendada JmG pädevusi? 

- Elukestev õpe ja karjääri planeerimine 

- Keskkond ja jätkusuutlik areng 

- Kodanikualgatus ja ettevõtlikkus 

- Kultuuriline identiteet 

- Teabekeskkond ja meedikasutus 

- Tehnoloogia ja innovatsioon 

- Tervis ja ohutus 

- Väärtused ja kõlblus 

Minapädevus 

Õpilane osaleb aktiivselt õppetöös, loob enda jaoks süsteemi, mille abil õpitavat kõige paremini mõista. Lisaks kujundab endas isamaalist mõtlemist ning oskust, kuidas olla teadlik ja aktiivne kodanik. Julgeb välja öelda enda arvamust.  

Teaduspädevus 

Õpilane arendab teadustekstide lugemise ja analüüsimise oskust. Teab allikaid, kust infot otsida ning kuidas seda lugeda ja töödelda. Õpilane kasutab ära tänapäevaste seadmete pakutavaid võimalusi.  

Sotsiaalne pädevus 

Õpilane arendab suhtlus-, arutlus- ja väljendusoskust, oskab ja julgeb end nii suuliselt kui kirjalikult väljendada, teeb kaaslastega koostööd. 

Kultuuripädevus 

Õpilane mõistab sotsiaalainete olulisust ning tähtsust iseenda arengus ning üldiste väärtushinnangute ja identiteedi kujundajana.  

Valdkonnasisene/ -väline lõiming 

Valdkonnasisene lõiming valdkonda kuuluvates ainetes / kursustes 

Valdkonnaväline lõiming teiste valdkondade ainete / kursustega 

Kõiki sotsiaalaineid on võimalik edukalt omavahel lõimida (näiteks Euroopa Liidu ajalugu ning EL-i olemus ja roll tänapäeval)   

Keel ja kirjandus (korrektne emakeel, ajalooteemalised romaanid), reaalained (leiutajad ja leiutised, ajaarvamine), loodusained, kunstiained jne.  

 

Õppekeskkonna mitmekesistamiseks kavandatud tegevused: liikumine tunni ajal, tunnid väljaspool klassiruumi (arvutiklassis), tunnid väljaspool koolimaja, õppekäigud, tutvumine erinevate kodulehtedega, külalisesinejad ja -lektorid, audio- ja videomaterjal (filmid, raadiosaated, podcastid, lühivideod), kogukonnapraktika, erinevad võistlused ja konkursid, mängud, mälumängud 

 

RIIGIKAITSEÕPETUSE AINEKAVA ÜLDOSA 

Valdkonnapädevus ↔ kooli väärtused 

Kooli väärtused 

Kuidas kooli väärtuste kaudu jõuda valdkonnapädevusteni või vastupidi – kuidas valdkonnapädevuste saavutamise kaudu kujundada kooli väärtusi? 

Hoolivus 

Õpilane on hooliv teda ümbritsevate inimeste suhtes. Oskab vajadusel abistada oma perekonna ja ühiskonna nõrgemaid liikmeid ohtude eest: telefoni kelmused, agressiivsed müügiagendid jms 

Oma tegemistes on ta hooliv ka looduskeskkonna suhtes. 

Tervis 

 Õpilane on terviseteadlik, hoolitseb oma füüsilise ja vaimse seisundi eest, väldib riskikäitumist. Õpilane teadvustab endale, et riigi kaitsesse ja ühiskonna ellu saab kõige enam panustada füüsiliselt ja vaimselt terve olles. 

 

Tarkus 

Õpilane oskab eristada tõest informatsiooni vaenulikust desinformatsioonist ja propagandast. Teeb teadlikke valikuid oma maailmapildi kujundamisel. 

Ettevõtlikkus 

Õpilane on  iseseisev ja ennastjuhtiv, lisaks on motiveeritud, seab eesmärke, on algatusvõimeline suurendamaks oma 

toimetulekut erinevates  eluolukordades. 

Väärikus 

Õpilane on vastutustundlik ja väärikas igas olukorras, esindades iseennast, kogukonda ja oma riiki. 

 

JmG pädevused ↔ GRÕK läbivad teemad 

JmG pädevus 

Kuidas GRÕK läbivad teemad aitavad ainevaldkonnas arendada JmG pädevusi? 

  • - Elukestev õpe ja karjääri planeerimine 

    - Keskkond ja jätkusuutlik areng 

    - Kodanikualgatus ja ettevõtlikkus 

    - Kultuuriline identiteet 

    - Teabekeskkond ja meedikasutus 

    - Tehnoloogia ja innovatsioon 

    - Tervis ja ohutus 

    - Väärtused ja kõlblus 

Minapädevus 

Kodanikualgatus ja ettevõtlikkus; tervis ja ohutus; elukestev õpe ja karjääri planeerimine 

  • Õpilane on Eestile lojaalne kodanik, kellel on positiivne hoiak ja valmidus vajaduse korral Eestit kaitsta ning kes tegutseb lähtuvalt õigusriigi põhimõtetest; 
  • Õpilane oskab arendada oma teadlikkust, on võimeline uutes olukordades kiiresti kohanema, seab eesmärke ning täidab neid. 

Teaduspädevus 

Tehnoloogia ja innovatsioon; keskkond ja jätkusuutlik areng 

  • Õpilane kasutab asjakohast digitehnoloogiat, on teadlik digikeskkonna ohtudest, järgib ka digikeskkonnas moraali- ja väärtuspõhimõtteid; 
  • Õpilane hangib vajaminevat informatsiooni usaldusväärsetest meediakanalitest. Teeb oma otsused läbi teaduspõhise mõtlemise.  
  • Oma tegemistes on õpilane keskkonnasäästlik, väldib ületarbimist. 

Sotsiaalne pädevus 

Kodanikualgatus ja ettevõtlikkus;  

  • Õpilane toimib aktiivse, teadliku, abivalmi ja vastutustundliku kodanikuna ning toetab ühiskonna demokraatlikku arengut ja Eesti riiklikku iseseisvust;  
  • Õpilane teab ja järgib ühiskondlikke väärtusi ja kõlbluspõhimõtteid;  
  • Õpilane suudab ennast teostada erinevates keskkondades ja olukordades; Hädaolukordades oskab kaitsta ennast ja aidata teisi. 
  • Õpilane väärtustab riigikaitset, Kaitseväge ja vabatahtlikku tegevust Kaitseliidus ja on motiveeritud vaba tahte alusel läbima ajateenistust; 

Kultuuripädevus 

Väärtused ja kõlblus; kultuuriline identiteet 

  • Õpilane austab reegleid, võtab vastutuse, arendab enese distsipliini ; 
  • Õpilane väärtustab oma riigi sümboleid, keelt ja kultuuri; 
  • Teab ja tunneb Eesti Kaitseväe traditsioone; 

 

Valdkonnasisene/ -väline lõiming 

Valdkonnasisene lõiming valdkonda kuuluvates ainetes / kursustes 

Valdkonnaväline lõiming teiste valdkondade ainete / kursustega 

Ajalugu, ühiskonnaõpetus 

Kehaline kasvatus, füüsika, võõrkeel, bioloogia, muusikaõpetus 

 

Õppekeskkonna mitmekesistamiseks kavandatud tegevused 

  • Õppeekskursioon Eesti Sõjamuuseumisse/Johan Laidoneri muuseumisse 
  • Eesti kaitseväe Tapa linnaku lahtiste uste päeva külastamine 
  • Õppekäikäik Ida Virumaale: Sinimäed ja Narva lahinguruum 
  • Külalislektorid riigikaitsetundides 

 

Ajaloo kursuste kavad

Ühiskonnaõpetuse kursuste kavad

Geograafia kursus kava

Perekonnaõpetuse kursuse kava

 

Toimetaja: NELE GRAVERSON