MATEMAATIKA VALDKONNAKAVA ÜLDOSA 

Valdkonnapädevus ↔ kooli väärtused 

Kooli väärtused 

Kuidas kooli väärtuste kaudu jõuda valdkonnapädevusteni või vastupidi – kuidas valdkonnapädevuste saavutamise kaudu kujundada kooli väärtusi? 

Hoolivus 

JmG õpilane suhtleb matemaatilistel teemadel, selgitab esitatud lahendusi; tõlgendab saadud tulemusi, andes neile ka oma hinnangu. Õppimise oskus. Väärtustab, et matemaatikaalane haridus on talle oluline ka edasisel haridusteel ja elus.  

Tervis 

JmG õpilane tuleb tundi väljapuhanuna ning on ennast juhtiv õppija.  

 

Tarkus 

JmG õpilane oskab luua seoseid erinevate teadusvaldkondade vahel, oskab tuua näiteid ja nende toel arutleda. 

Ettevõtlikkus 

JmG õpilane julgeb enda arvamust avaldada, osaleb kontaktõppes ja näitab üles initsiatiivi.  

Väärikus 

JmG õpilane väärtustab, et matemaatikaalane haridus on talle oluline ka edasisel haridusteel ja elus. Suhtub lugupidavalt teistesse kaasõpilastesse.   

 

JmG pädevused ↔ GRÕK läbivad teemad 

JmG pädevus 

Kuidas GRÕK läbivad teemad aitavad ainevaldkonnas arendada JmG pädevusi? 

- Elukestev õpe ja karjääri planeerimine 

- Keskkond ja jätkusuutlik areng 

- Kodanikualgatus ja ettevõtlikkus 

- Kultuuriline identiteet 

- Teabekeskkond ja meedikasutus 

- Tehnoloogia ja innovatsioon 

- Tervis ja ohutus 

- Väärtused ja kõlblus 

Minapädevus 

Arendatakse püsivust, objektiivsust, täpsust ja töökust, suutlikkust väljendada oma mõtet selgelt, lühidalt ja täpselt. Õpilases kujundatakse arusaam, et ülesannete lahendusteid on võimalik leida üksnes tema enda iseseisva mõtlemise teel. Erinevate lahendusideede pakkumine ja analüüsimine arendavad paindlikku mõtlemist. 

Teaduspädevus 

Arendatakse suutlikkust kasutada matemaatikat temale omase keele, sümbolite ja meetoditega; arendatakse funktsionaalset lugemisoskust, õpitakse eristama olulist ebaolulisest ja nägema objektide vahelisi seoseid; arendatakse suutlikkust formaliseerida tavakeeles esitatud infot ning vastupidi; esitada matemaatiliste sümbolite ja valemite sisu tavakeeles;õpitakse looma erinevate kursuse vahelisi seoseid; arendatakse oma matemaatilisi võimeid erinevate raskusastmetega varieerides; õpitakse  kasutama ülesannete lahendamisel tehnoloogilisi abivahendeid. Matemaatika kui teaduskeele olulisuse mõistmine võimaldab aru saada teaduse ja tehnoloogia arengust. 

Sotsiaalne pädevus 

Arendatakse erinevat veebikeskkondade (arvutusvahendite) kasutamise oskust ( e-koolikott.ee; nutisport.eu, opiq); arendatakse probleemi lahendamise oskust, mis sisaldab probleemi püstitamist, sobiva strateegia leidmist, rakendamist ja tulemuse tõesuse kontrollimist; olulisel määral arendatakse vajaliku ja ebavajaliku eristamise oskust ning seetõttu võimalikult ratsionaalse lahendusviisi leidmist. 

Kultuuripädevus 

Õpitakse arvude ajaloo kujunemist erinevates kultuurides; juhitakse tunnetama geomeetriliste kujundite harmooniat arhitektuuris ja looduses; tutvustatakse  erinevate maade ja ajastute saavutustega matemaatikas ning  seeläbi tajutakse kultuuride seotust. 

 

Valdkonnasisene/ -väline lõiming 

Valdkonnasisene lõiming valdkonda kuuluvates ainetes / kursustes 

Valdkonnaväline lõiming teiste valdkondade ainete / kursustega 

- Planimeetria ja geomeetria. 

  • - Tõenäosus ja planimeetria.  

  • - Tõenäosus ja standardarvud. 

  • - Jadad ja võrrandid ja võrrandisüsteemid ning logaritmid.  

  • - Diferentseerimisel ja integreerimisel tegurdamine, koondamine ja lihtsustamine.  

 

Füüsika ( seal hulgas standardarvud, valemite avaldamine, ühikud, arvutamine), keemia ( sh protsentülesanded), arvutiõpetus (Exceli kasutamine), kunsti õpetus (projektsioon ja vaated, arhitektuur). KUKE koolieksam (filosoofid, kreeka mütoloogia), joonestamine (ruumiliste ja tasandiliste kujundite joonestamine).  eesti keel (funktsionaalne lugemisoskus).  

Tõenäosus ja statistika UPT-ga. Matemaatika ja ajalugu.  

 

 

Õppekeskkonna mitmekesistamiseks kavandatud tegevused 

  • Veebis erinevate õpikeskkondade kasutamine (E-koolikott, Opiq, Nutisport, Geogebra).  Matemaatika testid EIS-s.   
  • Lisamaterjali otsimisel arvuti ja nutitelefoni kasutamine.  
  • Õpilastele võimalusel olümpiaadiks valmistamise kursus 
  • Matemaatikaga seotud küsimused mälumängus.  
  • teaduskoolis osalemine ja teaduskooli lektorite esinemine loengukursusel 
  • Õpilastel on võimalus osaleda koolivälistel võistlustel (Känguru ja muu).

 

Matemaatika kursuste kavad

 

Toimetaja: NELE GRAVERSON